Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Klik hier om deze in uw browser te openen.

                                               

Versterk uw overtuigingskracht: 5 mooie tips

 

Versterk uw Overtuigingskracht door deze 5 tips

Gelijk hebben is mooi, maar je kríjgt het niet altijd. Hoe dat komt? U maakt waarschijnlijk te weinig gebruik van de psychologie van het overtuigen.

Tips 1 t/m 5 (van de 100):

Tip 1: Psychologie 1
Uw medewerkers motiveren hun doel te laten halen? Focus op het kleine getal.
Zeg niet: “Nog maar 80% te gaan……”, maar: “Je hebt al 20% gehaald! Ga zo door…”.
Zeg ook niet: “Je zit al op 80% van het doel…”, maar: “Je hebt nog maar 20% te gaan!”
(Zie 5m Youtube filmpje Persuasive Science van Steve J. Martin)

Tip 2: Psychologie 2
Zet in uw (PPT-)presentatie goede opmerkingen van mensen die u hebben geholpen met de input voor uw presentatie. Als zij zien dat u hen ook laat ‘schijnen’, zullen deze mensen eerder overtuigd raken van uw verhaal. U laat hen zich nuttig en erkend voelen. Én zij herkennen zich eerder in uw verhaal.

Tip 3: Charisma
Zet bij het gebruik van argumenten kracht bij door op het moment van brengen van uw feiten/meningen de ander met focus aan te kijken en met uw open hand te wijzen naar de ander.

Tip 4: Wees af en toe onorthodox
Zorg dat men u herinnert door een paar aparte (leuke) opvallende acties.
Ik had een baas die de ‘need-of-nice to know- regel’ in mijn systeem heeft gebrand. Toen ik eens bij hem zijn kamer binnenkwam, vroeg hij me: “Richard, wat je me nu gaat vragen of vertellen…. is dat voor mij ‘need-’ of ‘nice’ to know…. Als het ‘need’ is wil ik het graag van je horen. Als het ‘nice’ is heb ik liever dat je doorloopt….” Daarbij bewoog hij ook nog eens zijn linkerhand naar links bij ‘need-’ en zijn rechterhand naar rechts bij ‘nice-to know’. Door deze onorthodoxe manier van time-management, zorgde hij ervoor dat niemand meer zijn tijd verdeed, met gedachteloos binnenlopen om iets mede te delen. Na 3x in 3 dagen zijn hand naar rechts gebogen te zien bij mijn opmerkingen, leerde ik beter nadenken vóórdat ik bij hem binnenstapte.

Tip 5: Onderhandelen
Degene die als eerste een (prijs)voorstel doet blijkt (beduidend vaker) meer te winnen. Kopers die wachten tot een verkoper een aanbieding doet, gaan eerder akkoord met een hogere prijs, dan kopers die zelf een openingsbod doen. Het eerste bod werkt als een ‘psychologisch anker’ voor beide partijen (uit “The Small Big”, van Goldstein, Martin, Cialdini).

Alstublieft! Tot zover de eerste 5 tips bij het Overtuigen.

 

Overtuigen kan door:

  1. Sterke argumentatie (goed gebrachte feiten en kennis)
  2. Sterke geloofwaardigheid (ervaring, expertise, referenties)
  3. Charisma (de manier waarop je dingen zegt: lichaamstaal, stemgebruik, woordgebruik)
  4. Psychologie (gebruik maken van elementen die de mens, onbewust, beïnvloeden)
  5. Energy-management en onorthodoxheid (schudt mensen wakker)

Interesse in onze trainingen die bovenstaande 5 als kernelementen hebben? Klik hier en bekijk onze 18 trainingen.

Ik wens u veel gelijk krijgen toe. Succes!

Met beïnvloedende groeten,
Richard van Houten

 

 

 


www.bronpartners.nl   |   contact
 

Wilt u zich afmelden voor deze nieuwsbrief? Klik hier.