Kunt u deze mail niet goed lezen? Klik hier om deze in uw browser te openen.

                                       

Versterk je overtuigingskracht (2)

 

Goed kunnen overtuigen is een fantastische vaardigheid, welke het (werkende) leven soepeler en leuker maakt.
Maar om te beginnen moet je weten welke elementen je geloofwaardigheid juist afbreken.

Barrières voor succesvol overtuigen

Kurt Mortensen (overtuigings- en onderhandel-expert) beschrijft in zijn boek Persuasion IQ 10 obstakels in goed overtuigen:

  1. Denken dat je beter bent in overtuigen, dan dat je eigenlijk bent ... en zo falen met onterecht gedachte eigenschappen.
    In plaats daarvan: analyseer je vaardigheden nu eens goed. Scoor jezelf van 1-10. Wees eerlijk. Zie zo waar je je vaardigheden moet aanscherpen.

  2. Teveel je best doen om te overtuigen. Teveel pushen drijft mensen van je af.

  3. Te weinig benodigde inspanningen (willen) doen om te krijgen wat je wilt. Bereid je steeds 2x meer voor dan nodig.

  4. Teveel praten. Luister juist erg goed naar de mensen die je wilt overtuigen. Dán pas luisteren ze ook graag naar jou.

  5. Teveel informatie geven, waardoor anderen verward raken, het zorgt ervoor dat men denkt dat je hen wilt verblinden met 'wetenschap'. Men vraagt zich dan juist af wat je hen níet vertelt/ wat je verborgen wilt houden.

  6. Aannames maken over je publiek, dat ze in één keer wel overtuigd zullen zijn. En niet bereid zijn om iets te heroverwegen als er plots nieuw bewijsmateriaal komt.

  7. Wanhopig worden. Men voelt/ziet het en wordt er ongemakkelijk van. Als het niet soepel loopt, leun even achterover en haal adem. Gebruik bijvoorbeeld humor, waardoor jijzelf en de ander automatisch ontspant.

  8. Bang zijn voor afwijzing. Het zorgt er soms zelfs voor dat je stopt met het proberen te overtuigen. Heb een plan B.

  9. Niet voorbereid zijn. Je publiek doorziet dit eerder dan je denkt. Men krijgt het gevoel dat je jouw tijd waaredvoller vindt dan hun tijd. Ze zijn de moeite (van het specifiek voorbereiden) niet waard. Dat voelt natuurlijk slecht. Ook kun je onder goed voorbereiden verstaan, dat je hun Linkedin profiel gelezen hebt. Je weet nu dingen van ze, waar je op kunt inhaken, maar net zo belangrijk is het gevoel dat je hen geeft dat je vóór het gesprek al interesse hebt getoond en tijd hebt geïnvesteerd.

  10. Vergeten dat de 'gehele' conversatie belangrijk is. Van begin (bij het binnen komen) tot het eind (afscheid nemen). Je moet mensen zoveel mogelijk betrekken bij jou, om zo goed moegelijk te overtuigen. Een slechte handdruk, iemand naam verkeerd noemen, iemand vergeten gedag te zeggen na afloop, kan je ineens toch de GUN-factor kosten.

 

Mortensen geeft aan dat als men voelt dat je hen wilt overtuigen (als gladde verkoper), dat men zich dan juist van je afkeert. De introverte persoon wint het in overtuigen tegenwoordig steeds vaker van de extrovert. Dat was 10 jaar geleden wel anders. Maar de mens is verandert. Heeft genoeg van al die praatjesmakers, die veel beloven maar als puntje bij paaltje komt toch op beloftes moeten terugkomen.

10 jaar geleden was cold-calling nog een erg succesvolle techniek om klanten te scoren. Nu hangen mensen de hoorn bijna gelijk op. Je voelt dat het de verkopers niet gaat om jou te helpen, maar om eigen verkoopdoelen te halen.

Introverte mensen luisteren juist wel goed. Ze stellen meer vragen. Analyseren wat je zegt, in plaats van het gesprek steeds te sturen naar de deal. Mensen willen niet overtuigd worden ....... men wil zichzelf overtuigen....

 

 Wat wél

  • Zelfverzekerd zijn is natuurlijk belangrijk, maar overdrijf het niet. Wees niet badinerend. Heb altijd respect voor de zienswijze van de ander en laat dat ook zien in woord en gebaar (lichaamstaal).

  • Positief zijn geeft de ander positieve energie. Klagen (ook over futiliteiten) kan lekker voelen, maar het haalt het energie-niveau van het gesprek naar beneden. Het ergens niet mee eens zijn kan prima, maar wees geen klager.

  • Wees geïnteresseerd, maar bén ook interessant voor de ander. Gebruik goede verhalen die je argumenten omlijsten, oogcontact en goed stemgebruik (verzekerd, relaxed, duidelijk).

  • Schrijf de dingen op die de ander zegt. Gebruik die details een volgende keer weer. Je dwingt jezelf tot goed luisteren en men voelt ook dat je luistert en hun mening serieus neemt.

  • Expert kennis op een bepaald gebied hebben, voedt het vertrouwen en geloof van anderen in je capaciteiten. Wees ook in staat om die specifieke kennis eenvoudig uit te kunnen leggen. Heb je geen hoge kennis in enig terrein? Zorg dat je die opdoet.
    Expert kennis hebben betekent niet de ander vermoeien met langdurige colleges. Het gaat er om dat de ander wéét dat je een expert bent. Dat je blijkbaar iemand bent die zich kan verdiepen in stof.


Uzelf verder ontwikkelen?

Onze trainingen en speeches zijn allemaal geënt op de genoemde vaardigheden om te overtuigen. Graag geven wij een incompany training bij u op kantoor, zodat u mét uw collega's samen sneller stappen zet in succesvol samenwerken.

Onderwerpen zijn bijvoorbeeld:

1. Beïnvloeden en Overtuigen

2. Samenwerken met moeilijke mensen

3. Speedmanagement (Time management)

4. Teambuilding

5. Succesvol Spreken en Presenteren

6. Turbosecretaresse (Time management)

7. Generatiemanagement

8. Sales trainingen

9. Leiderschap

10. Zelfsturende Teams  (vraag ons naar het programma)

Voor Leiderschap en Teamtrainingen (bv DiSC) hebben wij ook andere programma's. Vraag ons er naar (richard@bronpartners.nl).   

 

Als laatste
Wij geven ook open trainingen, afhankelijk van het aantal aanmeldingen. Kijk daarvoor op onze site voor de moglijkheden.

Op zoek naar een fantastiche speech voor uw bijeenkomst, congres of speciale gelegenheid? Kijk naar onze sprekers op de site.


Onze opdrachtgevers geven ons mooie referenties. Het geeft een goed beeld over hoe onze dienst ervaren wordt en wat ons onderscheidend vermogen is.

 

Ik wens je een sterke ontwikkeling van de gewenste vaardigheden!

Richard van Houten

Bron & Partners

richard@bronpartners.nl         M: 06-5352 5732       www.bronpartners.nl

 

 

 


www.bronpartners.nl   |   contact
 

Wilt u zich afmelden voor deze mails? Klik hier.