Kunt u deze mail niet goed lezen? Klik hier om deze in uw browser te openen.

     

Mijn eerste 10 bazen: Omgaan met leidinggeven(den) (1/5)

In  dit 1e artikel van 5, wil ik praktische tips aanreiken over de do’s en dont’s van leiding geven en het op tijd herkennen als je 'leiding ontvangt'.  
Enkele jaren geleden heb ik in een paar artikelen beschreven welke soort leidinggevenden ik heb gehad. Dat waren er 10 in 10 jaar. Om diverse redenen, van overname door andere organisatie  tot ‘geen klik’ hebben. Maar het was een persoonlijke evaluatie van mijn ervaringen met ontvangen #leiderschap, waarvan ik de lessen in de 15 jaar erna zelf heb kunnen gebruiken. In mijn eigen organisaties en bij klant-organisaties.
Wellicht inspireert het jullie in jullie leiderschap of het terug te geven aan de leidinggevende als 'ontvanger'.

1. De Positivo 
 
Mijn eerste baas was een #positivo en je zag hem eigenlijk nooit. Lekker makkelijk, dat wel. Maar ik kan me werkelijk niets aan hem herinneren, dat ik van hem geleerd heb. Het enige dat ik nog weet is dat hij me bij het aannemen cijfers had voorgespiegeld over de omzet van de organisatie, van enkele jaren terug ....., welke nog een oplopende trend lieten zien. Olijke kop, mooi weer zeiler, enthousiast..... maar geen type leidinggevende en al helemaal geen type leider.
Tip 1: probeer áltijd een les of een verhaal over te brengen bij medewerkers, welke ze zich hun hele leven zullen herinneren

Tip 2: wees bereikbaar voor je mensen. Geef iedereen zo af en toe wat oprechte #aandacht. Zeker aan starters. 5 minuten per week kan genoeg zijn.  

Tip voor 'ontvanger': manage your boss. Maak regelmatig contact. Zéker in het begin. Vraag of hij zij dat OK vindt en spreek af in welke mate jullie elkaar (kort) spreken. Geef aan dat je veel van de baas wil leren. 

2. De Kenau 

In mijn eerste jaar werd de algemeen directeur, door de slechte resultaten, vervangen door een harde Duitse manager die het kantoor weer winstgevend moest maken. Ze #wantrouwde het hele Nederlandse kantoor. Op de meest onverwachte momenten stond ze achter je om te vragen wat je eigenlijk allemaal aan het doen was en wat het nut ervan was. Begrijpelijk vanuit het internationale hoofdkantoor in Engeland, om een kanjer uit het goed draaiende Duitse kantoor af te vaardigen naar Nederland.

Het werd ervaren als Alva die hier de Bloedraad kwam instellen. Diverse goede mensen werden vrij snel na haar komst #overspannen. Ze bleek iedereen tegen elkaar uit te spelen, bondjes te sluiten met degene die al jaren goede omzet lieten zien. Maar als je niet ook keihard was, faalde je in haar ogen direct. Zwakkelingen moeten verwijderd, terwijl die ook, maar op een andere manier, grote bijdragen lieten zien.

Tip 3: als je een nieuwe baas bent in een omgeving waar het niet goed gaat, neem rigoureuze stappen en maak snel een keuze wie meegaat met de veranderingen en wie het schip moet verlaten. Zeg welke timing je daarvoor invoert. Mensen willen in ieder geval #duidelijkheid. Ook in wat hun te wachten staat. Neem afscheid van degenen die te weinig bijdragen en/of niet hard genoeg werken om het tij te keren. Maak snel duidelijk hoe groot het probleem is (nog 6 maanden zo doorgaan en we kunnen de deur sluiten). 
 
Tip 4: ga niet 1 maand zoete broodjes bakken met iedereen om vervolgens een wolf in schaapskleren te blijken. Na een maand met iedereen vrolijk meegedaan te hebben, veranderde ze op slag in een meedogenloze slager met een diep wantrouwen in iedereen. Ze had krediet kunnen krijgen als turnaround manager, maar dan ze van af het begin af aan duidelijk en eerlijk moeten zijn. Niet op deze manier van iedereen informatie inwinnen om het vervolgens tegen iedereen te gebruiken. 

Tip voor de 'ontvanger': Maak direct contact met de baas: zie onder Tip 1 en 2. Probeer vertrouwen te winnen, maar zet vooral de voelhorens en intuïtie in om in te schatten met wel type je te maken hebt. Let op met wie hij/zij vaker praat (ontstaan van bondjes). Blijf na werktijd wat langer en probeer zo zijn/haar manier van werken beter te doorgronden. Die is wellicht anders dan overdag als iedereen aanwezig is. Voel je nattigheid? Wees direct en vraag waar jij staat op de lijst van mensen die voldoen of in de gevarenzone zitten. Vraag enetueel op ontwikkelpunten coaching, maar pas op als er aangegeven is dat zelfstandigheid wordt verwacht van alle medewerkers. Vraag dan coaching buiten de organisatie.  

 

Wil je jezelf in 2018 verder ontwikkelen in effectiever werken op diverse thema's, kijk eens naar onze trainingsprogramma's.
 
Onderstaand een paar voorbeelden. Ga voor andere programma's naar www.bronpartners.nl

 ⇒ Via LinkedIn post ik regelmatig artikelen/blogs: maak de connectie via mijn site vandaag nog en creëer een bron van veel kennis en inzichten over gedrag en gedragsbeïnvloeding


Bron & Partners Trainingen en Speeches in 2018 (o.a.)

Timemanagement 2018

Leiding geven 2018

Transformationeel Leidingeven (de toekomst in leiderschap?)

Ultra Krachtig Leiding geven    (krachtige beslissingen nemen - Onorthodoxe acties - Extreem onderhandelen - Scherp, strak en sterk overtuigen)

Teammanager pák je rol!

Generatiemanagement 

Professioneel en Positief Nee zeggen

Omgaan met Moeilijke Mensen

Speech Top 10 Influencers (in English or Dutch)


www.bronpartners.nl                  richard@bronpartners.nl 

 

Tot de volgende keer met de types 3 en 4.

Succes !
Richard van Houten

 


www.bronpartners.nl   |   contact
 

Wilt u zich afmelden voor deze mails? Klik hier.