Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Klik hier om deze in uw browser te openen.

                                                          

De geheimen van Magneet-mensen

Sommige mensen zijn zeer geliefd in hun (werk)omgeving. Als een magneet trekken zij mensen naar zich toe en halen zij informatie uit anderen zonder dat zij daar specifiek om vragen. Ook zonder dat ze er om vragen, worden ze geholpen door andere mensen. En áls zij hulp vragen, loopt men voor hén een stapje harder en doet men méér zijn best. In lastige situaties zijn zij als geen ander in staat om het team, of de groep, weer vlot te trekken. Hoe doen zij dat toch? 

Mis niet de kennis van de 6 magneet-eigenschappen... Verrijk en versterk uw invloed in 2 minuten!

1. Behandel mensen níet zoals ú behandeld wil worden......
Het is een fatale misrekening te denken dat iedereen zo wil worden behandeld als u. Behandel daarom mensen zoals zíj behandeld willen worden. Verschillende mensen worden gemotiveerd/ gestimuleerd door verschillende dingen. De één wil de center of the universe zijn, terwijl de ander graag ánderen laat schijnen. Magneet-mensen zijn steengoed in het lezen van (het karakter van) de ander, waarna ze hun gedrag daar iets op aanpassen. Zonder zichzelf te verliezen uiteraard.

2. Vind een lastige persoon niet irritant, maar interessant
Oprechte interesse in de mens en de beweegredenen, houdt u uit de valkuil van de karakter-clash, resulterend in het met elkaar oneens zijn. Of erger nog; elkaar niet mogen.
Als u iemand 'irritant' vindt, maakt uw lichaam adrenaline aan. En dat zijn verkeerde lichaams-chemicaliën. Het maakt dat men irrëel onaantrekkelijk gaat reageren. Zo wordt het powerplay en zo stoot u juist mensen af. Door oprechte interesse gaat u meer van mensen houden. Fysiek betekent dat dat uw lichaam meer serotonine en oxytocine gaat aanmaken. Dit worden dan ook wel de 'social chemicals' genoemd. Want door uw oprechte interesse en het in toom houden van uw ego, worden bij de ander deze goede social chemicals ook aangemaakt, waardoor zij u sneller een prettiger persoon vinden.

3. Luister níet om te antwoorden
Focus in gesprek op wat mensen zeggen en niet op hou jouw reactie daarop zal zijn.
Men voelt het direct als je 'in je hoofd' met andere dingen bezig bent, dan met het intens naar de ander luisteren. Je ogen worden doffer en je kijkt wellicht zelfs fysiek naar een andere kant, zodat je je beter concentreert op je eigen gedachten. Niet doen dus! Je gesprekspartner detecteert het verschil tussen 'luisteren om te antwoorden' en 'luisteren om te begrijpen'.

4. Don't try to make people to like you
Domineer het gesprek niet met met je enthousiasme over hoe slim en succesvol je bent. Ookal bedoel je het goed als tip voor de ander. Vaak gaat dit onbewust. Je wil de ander enthousiasmeren met jouw energie.
Tip: Vraag niet meer: "mag ik je een advies geven?". Dit geeft de ander het gevoel dat jij een fout hebt bespeurd bij de ander en maakt jou zo superieur over de ander. En ik weet dat je het goed bedoelt, maar zó komt het doorgaans niet over op de ander. Men denkt dat anderen ze mogen, als ze gratis advies van hen krijgen.
Zorg dat de ander zijn energie opwekt en bij je kwijt kan. Dán houdt men van je.

5. Vervang 'ik vind' door 'ik denk'
Iets 'vinden' bemoeilijkt het prettig uitwisselen van kennis/ ideeën. Zeker als je dit al te stellig brengt, proberend daarmee te ander op bluffende wijze te overtuigen. Hoe zekerder je bent van je zaak, hoe lastiger het voor de ander wordt om een bijdrage te leveren in de communicatie. En dat vinden mensen niet prettig.
Door het te vervangen door 'ik denk', geef je aan dat het een opinie van je is. Dit nodigt uit tot opinies van anderen. Dit opent de discussie en laat zien dat je geïinteresseerd bent in de mening/kennis van de ander.

6. Love life
Mensen openen andere mensen, als ze kenbaar houden van het leven en positief en gepassioneerd zijn. Je hoeft daarvoor echt niet een zonnig zandstrand als screensaver te hebben. Maar als je houdt van het leven, straal je energie uit. Het leven is een mooi avontuur, in plaats van een dagelijks gevecht om aandacht en erkenning. Als je het mooi vindt dat een ander deel uitmaakt van jouw leven en zelfs jouw leven verrijkt (je zou het ze eens moeten zeggen!), is dat direct een erkenning/waardering voor de ander dat hij/zij van nut is voor jou....
En laat dát nu de grootste wens zijn van de mens: het gevoel erkend/gewaardeerd/nuttig te zijn voor een ander. Het geeft mensen energie. Jij als collega of manager kan zorgen voor een stijging in productiviteit van de ander, doordat je ze in staat stelt energie in zichzelf aan te boren. Mensen houden van mensen die dát bij hen doen.

                                                                              ---------------------------------------------------

Bron & Partners geeft trainingen op het gebied van 'Invloed' en Time management.
Hier vindt u onze 18 verschillende trainingen. Wellicht inspireert het u om uzelf (of juist anderen) te ontwikkelen. Voor in de nazomer van 2015 of in 2016.  

Kijk op onze site welke trainingen worden gegeven als open training óf als incompany training.

Bel of mail mij gerust, als u met mij wilt brainstormen over uw specifieke situatie en opleidingsmogelijkheden.

Met vriendelijke magneet-groeten,
Richard van Houten         
richard@bronpartners.nl    06-5352 5732

 

PS: kennis in deze nieuwsbrief is deels ontleent aan de kennis van Dr. Travis Bradberry (schrijver van Emotional Intelligence 2.0 en president van TalentSmart)


www.bronpartners.nl   |   contact
 

Wilt u zich afmelden voor deze nieuwsbrief? Klik hier.